31 July 2015

Bercakap dengan Tuhan

Mr. Heera Singh katanya bercakaplah dengan Tuhan setiap hari. Itulah antara cara kita memotivasikan diri. Kalau kita luangkan masa untuk Tuhan, Tuhan akan luangkan masa untuk kita.

Wah… saya cukup teruja dengan tips dari Mr. Heera ni. Oh, betapa Maha Bijaksananya Tuhan. Tuhan memang suruh bercakap dengan dia setiap hari. Bahkan Dia wajibkan kita bercakap dengan Dia lima (5) kali sehari – melalui solat!

Oh, untungnya kita Tuhan syariatkan Solat fardhu 5 waktu! Tuhan suruh kita bercakap dengan Dia setiap hari. Antara hikmahnya, ia memotivasikan kita! Memang ia cukup memotivasikan. Kalau kita hayati setiap perkataan yang kita cakapkan pada Tuhan dalam solat, ia memang memberi motivasi!

Dalam solat kita berdoa, kita letakkan harapan pada Tuhan. Apabila tak ada harapan, manusia lemah semangat dan mati. Sebab tu ada orang (yang tak beriman) bunuh diri. Bagi dia, dah tak ada apa harapan lagi untuk dia terus hidup.

Motivasikanlah diri dengan memelihari solat. Bukan sekadar solat, tapi memelihara solat. Solat awal waktu, berjemaah, solat di surau dan masjid, sentiasa usaha untuk fahamkan maksud-maksud lafaz dalam solat, dan sentiasa usaha untuk khusyu’. Satu perkara yang saya realise, solat khuyu’ sebenarnya boleh jadi terapi. Ia melegakan stress dan segala kekusutan dalam fikiran kita. Kalau rasa penat, kita boleh dapat sedikit rehat dengan solat.

♥ TERIMA KASIH. DATANG LAGI ♥

No comments:

Post a Comment